Trollets betraktelser 113, 17 juli 2009

Nu är det sommar, nu är det sol.... Så underbart det är med sommar. Mamma är hemma varje dag nu. Inte så konstigt. Det konstiga är nog att pappa också är hemma varje dag nu. Men han pratar mest i telefon och skriver på sin dator. Och är sjuk.

Vi har varit ute och gått en hel del nu ett par dagar. Mamsingen säger att vi måste slita lite på vagnen innan jag har blivit alldeles för stor för den.

En dag gick vi till Hembygdsparken och käkade glass. Stinko var med men han bara flåsade och tyckte att det var varmt. Och jag hade hårband som jag satt själv i håret och ingen, inte ens Mamsingen fick ändra det.


Kom på att sandaler är inge vidare, speciellt inte när man går i sand. Så de åkte av gång på gång. Likaså hatten. Mamma tror fortfarande att hon kan bestämma vad jag ska ha på mig men det gör hon inte, även om hon försöker då och då.



Jag hamnade nästan i bråk med en liten kille som ville komma in i mitt hus. Jag var ju här först. Sen vaktade jag huset lääääänge så att lillkillen inte skulle kunna försöka igen.



Dagen därpå gick vi också en lång promenad. Ända ner till havet. Promenixen gick via tågbanan nere vid tågmuseumet. Jag och mamma passade på att åka en runda medan pappa pratade i telefon som vanligt. Han var så upptagen att han inte ens kunde ta kort medan vi åkte.



Inne i skogen gick vi också. Det fanns så mycket spännande saker att titta på.



Egentligen var det inte tänkt att vi skulle bada men det gjorde jag ändå. JAg fick bada naken för mamma hade ingen solskydsdräkt med sig. Det tycke jag var konstigt för hon borde ju rimligtvis få plats med en sådan i hennes jätteväska!

Det var kallt men kul. Jag och mamma stänkte på Stinko och han hoppade och studsade som en tok.



Badmonster....



Efteråt var det skönt att få kura ihop sig under en handduk i vagnen och jag somnade efter en kort kort stund. När jag vaknade hade mamma och pappa buriot upp mig och vagnen till lägenheten.



Igår var jag och mamma nere på stan en sväng och mamma köpte två nya klänningar till mig. Egentligen skulle hon bara köpa en, nu näre Lindex hade rea på den där prickiga som hon tittat på länge. Men hon ville ju ha fel färg. Jag ville ha den rosa (den färgen kan jag) och hon ville ha en blå som hon kallar lila. Så hon fick köpa båda. Tur för henne att det var halva reapriset!



På kvällen åkte vi och hoppade lite på Chokladtantens studsmatta. Varken lilltanten eller Stora Farbrorn syntes till. Och inte heller fick jag krama Ankan. Pappa är ju sjuk och därför får jag inte kramas. Fattar inte rikitgt det där men det finns säkert någon logik i det där.

Idag har Mamma tvättat. Inte alls lika mycket tvätt som förra veckan. Jag hjälpte henne att hänga tvätten ute. eller hjälpte. Jag var med henne ut i alla fall. Och sprang rundor. Och rymde in i källaren. Och gömde gummistövlarna i buskarna och satte pappas kalsonger på huvudet. Förutom det så hjälpte jag henne.

När jag hade sovit så påminde jag Mamsingen om att hon hade lovat att vi skulle åka och bada. Så trots att solen inte syntes längre så åkte vi iväg. Idag hade jag min våtdräkt på mig när jag badade och jag ville aldrig gå upp. Vi såg en manet och mamma sa att den var jättefarlig. Den såg inte så farlig ut. Jag tror att Mamsingen luras ibland....

Plötsligt kom jag på att jag måste ha glass så då kunde vi äntligen åka hem igen.

Kvällsmaten bestod av pizza hos Chokladtanten. Lilltanten hade hittat hem igen men Stora Farbrorn är fortfarande på rymmen. Hoppning och Heffaklumpen samt (äntligen gör Chokladtanten skäl för sitt namn) choklad och maränger.


Natti natti

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0