Trollets betraktelser 139; 15 december 2009

Hej hej
Det var visst länge sen jag skrev. Mamma har satt betyg så hon har inte kunnat hjälpa mig.

Betyg.... Mamma försökte förklara det för mig men jag förstog inte riktigt. Det verkar som om det är någon form av belösning som hon sätter på barnen. Är det inte bättre att stoppa goiset i munnen? Det gör ju jag varje fredag när jag får en klubba efter babysimmet!

Så vad har hänt sen sist, förutom att mamma har varit sur, grinig och ännu mer sur?

Fikat har vi gjort en del. En dag fick jag med både pappa och mamma med mig. Jag åkte vagn och det gillar jag. Riktigt påpälsad var jag också. Jag hade min gula Molo-lurv så jag såg ut som en teletubbies.

Jag är en riktig fika-tant, säger Mamsingen. Jag protesterar varje gång vi går förbi fiket utan att gå in. Sen är jag väldigt bestämd med vad jag ska ha.. Chai Latte i liten kopp. Det är detsamma som mamma dricker, eller snarare det är vad mamma borde dricka men som jag snor.



Jag gillar fåtöljerna på fiket. Jag kan ju vara riktigt relaxed där. Konstiga är att varken mamma eller pappa sitter så här....



Fördelen med att ha pappa med till fiket är att han alltid beställer kladdkaka med massor av grädde. Grädden tar jag likaså allt skum på Chai Latten.



Vet du vad? Min mamma har massor av spargrisar! Jag har bara en men den är mycket bättre än mammas. Min innehåller nämligen pengar, det gör inte hennes!

En dag bad jag Mamsingen om fler pengar. De ska du få när jag blir gammal svarade hon. Men... hon är ju redan gammal?? Det sa jag till henne men hon verkade inte alls glad över att få reda på det. var det en hemlighet eller?

Ser du vad jag gör? Det är klart du gör, jag målar ju. Men ser du vad jag målar?


Hjärtan säger jag själv att det är. Tycker så mycket om att måla, allra helst med fingrarna men pensel, gaffel och tårna funkar de med.




Och det är ju inte bara teckningar jag målar, jag målar ju fingrarna, gardinen, bordet och Miko också. Molly är för snabb men en dag så...



Mitt i mammas betyg-sättande så var jag tvungen att ställa upp på årets tråkigaste sak. Julkort! Det hela går ut på att mamma sätter på mig en för stor tomteluva som får mig att se ut som en tönt. Sen är det tänkt att jag ska se söt ut och helst skratta.... Nänänänänännäänänä.....



Jo, förresten... det kan jag väl göra men jag gömmer mig så du inte ser mig!



En morgon gjorde mamma något som hon aldrig gjort på mig förut. Flätor! Det kändes konstigt när jag slängde på huvudet så det gjorde jag hela vägen till dagis. Sen åkte de av rätt fort.



I helgen åkte jag och mamma till Liseberg. Chokladtanten (utan choklad), Stygga Farbrorn (som är rätt snäll) och Lilla tanten (som inte är så liten längre) var också där. Och pappa så klart.

Som jag åkte karuseller! Grodan är nog min favorit!


Mamsingen ville åka upp i Lisebergstornet. Lisebergstornet är en konstig karusell som går jättelångsamt. Det gjorde kön in till karusellen också. Jag blev arg och mamma hotade med att gå ut. Så jag fick väl skärpa till mig lite... bäst att hålla Mamsingen på gott humör. Hon påstår nämligen att hon när som helst kan ringa till Tomten och berätta att jag är en stygging!

Karusellen var ganska tråkig, inget kill i magen. Men man kan se tåg långt nere på gatan.


På söndagen fick jag välja mellan att åka och bada och gå till Universeum. Jag valde Universeum. Fiskarna var fortfarande borta så jag roade mig i minipuls istället.

Roligast var att åka rutchkana baklänges på magen.



På Universeum finns en rolig sten som suger till sig spikar. Jag bygger igelkottar p åden varje gång jag är där. Fattar inte alls hur det funkar men det är ku ändå.





Mer bus:...



Spela trummor är jag bra på också. Jag vill spela länge oich i söndags fick jag det trots att det stog folk och väntade.



Mera bus....



På vägen hem tittade jag på Iceage. Där var en massa läskiga dinosaurier. Jag fick öva flera gånger innan jag kunde säga ordet. Och när jag äntligen kunde säga ordet så bytte mamma namn på de och kallade den för T-rex. Då blev jag förbannad.




Igår hände något otäckt.
Mamma och jag skulle och posta lite brev. Jag ville inte ha skor på mig så mamma bar mig. När det var tre trappsteg kvar så snubblade mamma till och jag ramlade med huvudet före i stengolvet. Oj va ont det gjorde och så ledsen jag blev.

Mamma blev också superledsen men det sa hon inte förrän vi var tillbaka från doktorn. I två timmar fick jag hoppa och leka på akuten. Det var faktiskt jättesvårt. Jag hade ju inte sovit middag på dagiset så jag ville bara sova och istället skulle jag leka?

En bula fick jag men annars var allt som vanligt. Mamma säger att jag är en träskalle.... undrar vad det betyder?

Idag hämtade Mamsingen mig tidigt. Vi skulle till min BVC-tant. Jag är 93,5 cm lång (lite ihopkrupen för mätgrejen var läääääskig) och jag vägde 13,8 kg. Lite smal och lite lång för min ålder men helt ok. Jag låg visst långt framme i talet och motoriken och jag imponerade på BVC-tanten genom att kunna räkna till 20.

Nattinatti!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0