Trollets betraktelser 51; uppdatering 1 och julen.

Hej!!

Minns du mig? Trollet kallas jag. Undrar varför?
image129

Oj, så länge sen det var som du fick läsa om mina betraktelser?.har blivit många och jag ska försöka berätta så många jag bara kommer ihåg. Men vi får ta dem när de dyker upp i skallen på mig.

Min julafton var inte så kul. Jag blev sjuk för första gången i mitt liv. Det kändes som om Miko dansade balett i skallen på mig och killade mig i näsan med svansstumpen. Dessutom kändes det som om jag hade en hel hårig Miko i halsen, oj vad jag hostade. Pappa ville åka in till akuten med mig. Mamma tyckte visst inte det var så farligt. Så nästa gång hon är sjuk så ska jag leva loppan!!

image130

Men så mycket kul jag fick på julafton. Ja, inte bara då. Ur presentsynpunkt var hela december en höjdare. Först fick jag en giraff som man kan stoppa in bollar i munnen på och då spelar den. Det där med bollen i munnen greppade jag fort. Det jag fortfarande inte riktigt förstå är hur bollen sen kan komma ut ur en av giraffens fötter?.. jag tittar och tittar men än har jag inte hittat någon lösning. Sen fick jag en gåvagn. Jag hade redan utnyttjat öppna förskolans gåvagn så ofta och när jag sedan började använda ovan nämnda giraff som rullator så tyckte mamma att det var lika bra att ge mig gåvagnen.
image140

Och du...gissa vad jag fick mer?? Ett alldeles eget bollhav. Gudmor Anna är en bra gudmor. Alla barn som varit och hälsat på oss sen jag fick bollarna har varit jätteavundsjuka och tyckt det varit kalaskul.
image137

Den enda som inte riktigt verkat uppskattat bollhavet är mamma. Hon säger att 100 bollar är en j**** massa. Undrar vad j***** betyder? Tror jag ska lära mig säga det. Mamma tror att jag kan säga TACK för jag säger något liknande när vi leker och hon ger mig leksakerna (som jag sedan ger henne igen och som hon ska ge mig. Min favoritlek just nu). TITTA säger jag och pekar på saker och ting. Mi heter den fula hunden, MAAMA är mamma och BAAABA är pappa. Och så kan jag Give me five. Mer om det lite senare! T

illbaka till julafton. Jag fick roliga Fischer price-leksaker av tant Helena och lilltant Isabell, en jätterolig BRIO-hund av?. Hon med de vilda knoddarna Hannah och David. Tror hon jobbar med mamma. Av farmor och farfar fick jag ett orange kuvert igen (till Porchen säger mamma men jag kan inte riktigt förstå hur däck och tvättsvampar kan gå ner i ett tunt kuvert från Swedbank) och en nalle som man kan lägga in magen i micron. Mormor gav mig solsken i februari och det gjorde min mammas pappas mamma också. En massa kläder fick jag också men det brukar jag få. Och dessutom fick jag början till ett alldeles eget hus. Bara framsidan men hejdundrande så kul det är!!!

image136

Annars tyckte jag julafton var sådär. Sjuk var jag hela långa dagen och inte ens alapappadia på TV var kul. Glögg var äckligt och musten?. Vem tusan dricker sånt???

Här är årets julkort förresten.

image139

Tror Mamsingen var ganska snål med att skicka ut sådana här. Men jag fick inte så många så risken är stor att mååååånga inte får av mig nästa år.

Nyårsafton?.. oj, vilken dag. Vet du vad min konstiga pappa gjorde? Han sågade sönder mitt hem. Innan har det varit en smal öppning mellan kök och vardagsrum. Sen tog han sågen och gjorde det JÄTTESTORT. Och lät otäckt gjorde det. Så under tiden åkte jag, mamma och farmor med en konstig brumbrum till Väla och köpte?ja vad det nu var (valv). Och vilken röra det har varit i hela lägenheten. Alla mina leksaker har varit i sovrummet och det har alla andra saker från storarummet också varit så det har varit jättetrångt. Dessutom har jag inte fått krypa fritt utan jag och mamsingen har fått sitta i sängen med mitt stora hus och lekt medan pappa försökte laga hålet som han sågade upp. Tror inte lagningen gick så bra för det ser ut om en hel vägg saknas. Ganska bra faktiskt, då är det lättare att krypa emellan. För krypa gör jag igen. Jag var väldigt på G att gå där ett tag men så tänkte jag att Mamsingen ändå kommer när jag skriker på henne så det behövs inte att jag lär mig gå än. Tror det är viktigare att knäcker det där sättet som Mamsingen verkar få pappa att förstå vad hon vill att han ska göra. Jag försöker prata men varken Mamsingen eller pappa verkar fatta, varför har jag så korkade föräldrar?
image134


På tal om korkad. Min BVC-tant är knasig. När vi var där sist så vägde jag 8160 g och var 74 cm lång. Hon frågade Mamsingen om jag förstod när man pratade med mig och det sa Mamsingen att jag gjorde. Då frågade BVC-tanten var LAAAAAAAAMPPAn var och ärligt talat, jag har inte en aning om vad hon menade. Så konstigt pratar inte Mamsingen med mig. Är du säker på att hon förstå, frågade BVC-tanten då. Mamma skrattade och bad mig ?Give me five? så jag gav henne kardan. LAAAAAAMPPA är för småglin, jag lär mig coola saker.

Näpp, nu ska jag sova. Men jag har massor av saker att berätta!! Jag står helt utan stöd! Och sju tänder har jag fått. Och varit i Danmark, i Stockholm, hos mormor, gullat med Melwin, hälsat på Gudmor Anna och annan Anna och firade nyår med tanten och lilltanten och stora stygga farbror och och och och och Berättar mer i morgon.


PS: Detta lovade Mamsingen att mormor skulle fått läsa igår. Men den där apparaten som skickar ut mina tankar i cyberrymden funkade inte igår. Det är inte mitt fel!! Jag erkänner att jag kaaaanske dregglat lite i mammas telefon och gjort den konstig men men.... ett extra kort som plåster???

image135

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0