Trollets betraktelser 44; 14-25 augusti

SÖKES

Ny sekreterare sökes för omgående anställning. Ulla-Bella, min sekreterare, (även kallad Mamsingen) sköter inte sitt jobb och borde få en spark i baken. I och för sig sparkar jag henne varje natt i ryggen men det verkar inte räcka. Hon har ju inte tagit min diktamen på flera, många och ännu flera dagar. Minns knappt vad som hänt under dessa två veckor.

 

Det där med att Mamsingen försvann och inte kom hem på många timmar har hon fortsatt med. Helt ok att ha pappa hemma men han är inte Mamsingen. Jag har ju nästan lagt ner ett halvår på Mamsingens dressyr och nu får jag börja om. Hon brukar fatta (och lyda) när jag vill något men pappa verkar mest oförstående. En dag fick jag skrika åt honom precis hela dagen för att han skulle göra som jag bad honom om men han förstod ändå bara en del av mina önskemål (ny blöja då och då är väl inte för mycket begärt, eller???)

 

Tillbaka till Mamsingens försvinnande. Förra veckan gjorde hon det varje dag men hon har besannat sig och bara gjort det vissa dagar denna veckan. När hon kommer hem är hon så upp-pumpad att jag knappt klarar av att äta utan att sätta mjölken i halsen men det är ok, faktiskt ganska bekvämt att slippa jobba.

 

På fredagen (17 augusti) fick jag min första tand. Det har kliat ett tag och Mikos leksaker har varit grymt goda att tugga på. På kvällen borstade Mamsingen mig i munnen. Fattade inte riktigt det, jag har väl inte hår i munnen? Eller, jo, det har jag ganska ofta (och i bajset. Med mammas hår blir det långa pärlhalsband i blöjan). Men Mamsingen brukar ju borsta sitt hår medan det fortfarande sitter fast på skallen på henne?. De vuxna är rätt konstiga men om jag ska vara ärlig så har jag sett mamma borsta munnen tidigare. Undrar om hon också har en hårig tunga.

 

Förra helgen tog jag med mamma och pappa och åkte och badade på det där stället som vi brukar ha babysim på. Förstår inte riktigt varför vi slutade åka dit för det var ju jätteskoj. Det konstiga med förra helgens bad var att Axel, Joel, Wilmer och alla de andra ungarna inte fanns där. Det var nästan bara jag, mamma och pappa där. Inte ens mina instruktörer var där. Men slapp undan dykningen gjorde jag inte.

image88

Vi var på Malmöfestivalen också. Jag fick sitta i sjalen. Det tycker jag om. Att vara så nära mamma är mysigt. Tror mamma också tycker det för hon klappar på mig precis likadant som hon gjorde när jag låg inne i magen. DET tycker jag är mysigt. Mamma käkade någonting konstigt den dagen. Det såg ut som en tallrik. Jag fattade inte förrän det var för sent att det gick och äta, jag trodde hon bara höll upp något skydd över huvudet på mig för att skydda mot solen. Langos hette det.

image87

På måndagen försvann pappa igen som han brukade göra innan det blev varmt och soligt ute. Jag trodde att jag och Mamingen skulle ta en lugn och mysig dag men istället väckte hon mig redan vid halv 7. Det blev jag supersur över och krånglade massor vid påklädningen. Just nu är rekordet 25 minuter men jag tror att det finns utrymme för en rad förbättringar. Har tex märkt att man kan dra loss blöjsnibbarna. Det låter så kul men mamma verkar inte vara så imponerad av det.

 

När vi väl kom iväg så somnade jag i bilen men väcktes 10 minuter senare. Och plötsligt var man inne i en mobb. Det var flera tusen ungar (minst) som skulle klappa mig, hålla handen och pilla mig i håret. Tur att man är tålmodig. När de äntligen pillat klart, mamma skrikit en del på dem (hmmmm, jag kände igen massor sen jag låg inne i mammas mage) så åkte vi hem och mös resten av dagen.

 

Tisdagen var samma sak, Mamsingen väckte mig alldeles för tidigt. Dessutom lurade hon mig. Hon bytte blöja och klädde på mig i sängen. Hann ju inte protestera innan det var påklätt och klart. Fult att byta taktik sådär. Sen åkte vi för att passa alla de där ungarna igen. Börjar fundera på om alla dom är mina syskon eller vilka de är egentligen. En lång stund fick jag ligga på en filt på golvet medan Mamsingen sprang runt till alla syskonen (elever kallar mamma dem) och pillade dem i håret eller nått. Svårt att se när man befinner sig på golvet. Sen var det sjaldags igen. Jag fick sitta jäääääääättelänge i sjalen, blev pillad maaaaaasssor på och fick på köpet lära mig alla reglerna för brännboll. Det där med lyror skulle jag nog klara, likaså att slå bollen men hur tusan gör man för att få in hela de röda konerna i munnen?

 

När vi kom hem den dagen så hade jag myror i hela kroppen. Inte så konstigt med tanke på att jag suttit fast och stilla hela dagen. Skrek och levde loppan till sent på kvällen. Och fick en nya tand till.

 

Dagen därpå var allt som vanligt igen. Pappa borta och jag och Mamsingen tog det lugnt. Var ute med Miko en lång runda, fick käka mammas hemlagade när jag ville och sprang i gåstolen. Var på öppna förskolan med Melwin. Han har verkligen blivit en stor grabb. Trots att jag är så mycket äldre än honom (3 veckor) så är han mycket större än vad jag är. Undrar vad han får för mat. Han verkar inte behöva leta upp/jaga maten i alla fall för han ligger mest stilla.

image89

På kvällen kom pappa och mamma blev jättearg på honom för att han inte väntade på oss på stationen. Fattade inte riktigt men Mamsingen gick jättesnabbt hem, det var kul. Tycker om att åka taxi fort. Måste fråga pappa vad han gjorde för att få henne att gå i den takten!!!

 

Men sen i torsdags försvann mamma igen. Så fort pappa kommer hem så sticker mamma om dagarna. Men hon kom hem rätt fort. Tror det beror på att jag har lärt mig att kalla på henne. Du förstår, om man skriker MAMA efter henne så vänder hon sig alltid om och smilar med hela ansiktet. Vet inte riktigt vad det betyder men pappa ser inte alls lika glad ut när jag skriker MAMA efter honom. Ska försöka ta reda på vad det betyder.

 

Fredag var Mamsingen borta igen men hon kommer tillbaka efter ett tag. Men igår var hon jättetrött när hon kom hem. Undrar om det beror på att jag är lite orolig att bli av med henne (som matproducent) och därför börjat äta tre fyra gånger per natt. Hon får skylla sig själv. Om hon har tänkt att försvinna om dagarna, vilket jag inte verkar kunna göra något åt, så bestämmer jag om nätterna.

Tränade lite på mitt juluppträdande som tomte. Frågan är om jag ska ha en enkel look med bara skägg....

image90

....eller om jag ha peruk också.

image91

Sen åkte vi på babysim och Axel och Wilmer och alla de andra var där igen. Så kul jag tyckte det var. Jag sken som en sol hela tiden, tror faktiskt att jag tyckte det var roligast av alla ungarna där. Allra bäst var att både mamma och pappa var med och att jag bara behövde dyka en enda gång. Har dessutom kommit på att om man får vatten i munnen (och detta vatten smakar apa eller nått) så kan man spotta ut det igen, man behöver inte svälja det. Det ska jag prova med vissa maträtter också!! Mamsingen har försökt att stoppa i mig lax och potatispuré (luktade kattmat och smakade ännu värre. Men det tyckte mamma också så den slipper jag nog i fortsättningen). Kalv- och grönsakspuré såg ut som Stinkos mat och smakade nog som den med. Gröt är bättre och fruktpuré. Allra bäst är när Mamsingen skrapar banan. Det är nog det allra bästa jag vet.

image93

Nä nu ska jag ta mamma och pappa ut på äventyr. Måste få Mamsingen att köpa en sittdyna till min taxi. Jag börjar bli lite för stor för liggdelen nu.

En sista bild kanske?? Jag och min ponny..

image92


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0